In The Girl On The Train zien we Rachel, werkloos en met een alcoholprobleem door een depressie. Tijdens haar dagelijkse treinrit naar de stad, fantaseert ze over het perfecte leven van een koppel dat ze ziet uit het raam van de trein. Op een avond komt ze thuis, helemaal onder het bloed, maar ze kan zich niets herinneren. Heeft ze een misdrijf gepleegd of was ze er getuige van?
The Girl on the Train is net als Gone Girl gebaseerd op een bestseller van een vrouwelijke thrillerauteur die met plezier de donkere kanten verkent van (anti)heldinnen in ongelukkige relaties. Maar wie op een even goeie film hoopt, komt bedrogen uit.
De beroemde thriller weet ook als film te overtuigen. Natuurlijk zijn er voor de verfilming aanpassingen gedaan, maar net als in het boek houdt de spanning het hele verhaal aan.
Niks in deze film houdt steek. Het feit dat Rachel stom dronken is, maar wel een zeer scherp zicht heeft en een man kan herkennen honderd meters verder tussen bomen terwijl ze op een rijdende trein zit, maar niet in staat is een man/vrouw te herkennen die haar vanop korte afstand een pak rammel geeft... begrijpen wie begrijpen kan.
Idylle, intrige, paranoia, dronkenschap..., regisseur Tate Taylor weet de wisselende sferen goed te vangen. Maar wanneer het verhaal aan het kronkelen gaat, kan hij het niet geloofwaardig houden en dreigt zijn trein te ontsporen.
Toch blijven zij nogal schetsmatige personages, net als de mannen trouwens. Zeker in vergelijking met de rol van Emily Blunt. Haar emotioneel geladen acteerwerk houdt The girl on the train stevig op de rails, ook in de scherpste bochten.
Hoofdrolspeelster Emily Blunt is een capabele actrice, hier als enige ster in een b-cast, maar dronkenschap spelen beheerst ze niet: te dik erbovenop.
Emily Blunt schittert met bloeddoorlopen ogen en uitgelopen make-up. The Girl on the Train is een gedegen thriller met de juiste kronkels en plottwisten, misschien niet zo ziekmakend akelig als sommige genre-genoten maar desalniettemin lekker naar.
Wie het boek gelezen heeft zal The Girl on the Train zeker kunnen waarderen, de anderen zullen na het zien van deze thriller het gevoel hebben een matige televisiefilm gezien te hebben maar dan in een bioscoopomgeving.
Verder zijn bepaalde scènes weggelaten of juist toegevoegd. In dit geval vond ik dat niet storend, omdat het het verhaal wat meer snelheid en duidelijkheid gaf, die je anders als niet-lezer zou missen. Kortom, wat mij betreft is het wel een geslaagde boekverfilming.
The Girl on the Train biedt een uitstekende performance van Emily Blunt, maar dit weet de film helaas niet te redden. Het is voornamelijk te wijten aan de regiestijl en de langdradigheid van het verhaal.
The Girl on the Train is een meeslepende thriller, die dankzij het unieke oogpunt van waaruit het verhaal verteld wordt, boeiend blijft. Hoewel het plot wat traag op gang komt, maken de cameravoering en de acteerprestaties, van met name Blunt, veel goed.
Aangezien wij de bestseller van Paula Hawkins niet hebben gelezen, brandde er vooraf slechts één vraag op onze lippen: 'Oké, waar gaat al die drukte nu eigenlijk over?' Toen we twee uur later nog nahikkend van het lachen weer buitenkwamen, dachten we: 'Hopelijk is het boek beter!'
Wie de vele ongeloofwaardigheden en onbeantwoorde vragen negeert, kan zich even vermaken met de zoektocht naar de waarheid, maar de pseudo-intelligente plot is te labiel om dat tot het eind van de prent vol te houden. De zwakke finale liet ons dan ook volkomen koud.
Als boek en film ietsje slimmer waren geweest, dan was dit een afdaling in de verwarde psyche van Rachel geworden. Maar ook zonder die ambitie houdt 'The Girl on the Train' de aandacht goed vast.
The Girl on the Train zal voor de boekenlezers een tegenvaller zijn. Gedurende de twee uur speeltijd kabbelt de film een beetje voort en is het soms zelfs ietwat saai. Gelukkig steelt Emily Blunt als Rachel de show en is haar karakter de enige die echt voor een memorabele indruk zorgt.
Deze halfbakken verfilming is vooral een spijtige zaak voor de drie actrices, Emily Blunt, Rebecca Ferguson en Haley Bennett, die alle drie het beste van zichzelf geven, maar de film niet kunnen redden van de middelmaat. Wie echter ten volle van het verhaal wil genieten, kan maar beter het boek lezen.