In dit controversiële verhaal achter de oprichting van McDonald’s speelt Michael Keaton de rol van Ray Kroc, een mislukte deur-aan-deurverkoper van milkshakemachines. Op de rand van zijn eigen faillissement ontmoet hij de twee broers Mac en Dick McDonald die een succesvol hamburgerrestaurant runnen in het zuiden van Californië. De ambitieuze Ray Kroc laat de twee dromen van een enorme franchise: McDonalds! Maar als Kroc aan boord stapt van het bedrijf komen de broers erachter dat Kroc hele andere plannen heeft met de onderneming.
The Founder is zeker een aanrader, zelfs als je nog nooit een Big Mac menu of een Happy Meal besteld hebt. Dit is te danken aan goed acteerspel, een geweldig script en de prachtige jaren 50 setting van de film, waarbij veel aandacht is besteed aan de details.
Het succes van McDonald's is natuurlijk alom bekend maar hoe het zover is genomen en welke harde zakelijke beslissingen Kroc nam waarschijnlijk minder. Juist dat weet The Founder met een hoog tempo en een strak verhaal duidelijk te maken.
Dus zonder Ray Kroc geen wereldwijde McDonald's. Of dat een goede of slechte zaak is laat ik in het midden, The Founder is sowieso een aanrader.
Wat er precies in dat schijfje op uw Big Mac zit, wilt u misschien liever niet weten. Maar ontzeg u het sappige verhaal erachter niet. Michael Keaton gaat van Birdman naar businessman in The Founder.
De timing van deze film is fenomenaal: het is onmogelijk tijdens het kijken niet minstens een keer aan Donald Trump te denken. Maar ook los daarvan is het een slimme satire over de schaduwkant van de Amerikaanse droom.
Ondanks het feit dat hij onze protagonist is kan je als kijker niet echt achter hem staan, maar het is wel fascinerend om te zien hoe hij alles en iedereen manipuleert om zijn imperium uit te breiden en de macht naar zich toe te trekken.
The Founder gaat langzaam, je gaat heel langzaam door het verhaal heen. Maar ik zou ook geen plekken kunnen verzinnen waar ze het verhaal zouden kunnen inkorten. Het verhaal word perfect van begin tot einde uitgeschreven, en is goed te volgen.
We worden als kijker niet met opzet overspoeld met mooi uitziende hamburgers en dat soort dingen. Ik verliet in ieder geval de bioscoop niet met enorme trek in een hamburger. Dat vond ik dan ook heel sterk aan de film. Het verhaal van de drie ondernemers stond vooraan.
Daarnaast was het best mooi om te zien hoe ‘puur’ McDonald’s ooit begon, hoewel dat mogelijk wat extra nostalgisch of gedramatiseerd is neergezet. Een scherper contrast met het milieu- en dierverkrachtende bedrijf dat het nu is, is eigenlijk niet mogelijk. Een aanrader dus, als je ook kritisch wilt of durft te zijn op hoe wij onze wereld hebben ingericht
De glans van Keatons personage gaat er naarmate de tijd verstrijkt wel wat vanaf. Is hij in het begin vooral een man die je wel wat voorspoed toewenst, uiteindelijk ga je een aversie tegen hem ontwikkelen. Je voelt je bij de neus genomen, maar dat is precies waar de makers op uit moeten zijn geweest.
Regisseur John Lee Hancock laat zich van zijn beste kant zien door een vlotte vertelstructuur te combineren met een scherpe dosis maatschappijkritiek.
Zo ontvouwt The Founder zich gaandeweg van een blinkend succesverhaal tot iets donkerders, een portret van het Amerikaanse zakelijke ethos: eten of gegeten worden.
The Founder is niet de prijzenpakker geworden die ervan verwacht werd – specifiek door de steeds minder relevant zijnde broertjes Weinstein. Wat ons betreft terecht. Enigszins moreel betwistbaar en flets uitgewerkt, smaakt deze prent dus precies als een hamburger van McDonald's.
Het intrigerend verhaal van de grootste wereldwijde franchise van de jaren '80 & '90 wordt bovendien schitterend gebracht door regisseur John Lee Hancock. Tot slot fietst het verhaal door zijn bijna 2 uur looptijd als een trein in een aangenaam cinematografisch jasje.
We zien hoe Kroc de twee wel heel goeiig neergezette broers overtuigt om nieuwe franchises te openen. En hoe hij – hoewel hij op de lachspieren blijft werken – evolueert van nerveuze ondernemer naar nietsontziende kapitalist.