Een jonge vrouw, Mae Holland, wordt ingehuurd voor een functie bij internetbedrijf 'The Circle'. Het bedrijf koppelt persoonlijke gegevens van klanten aan elkaar middels hun universele systeem, waardoor gebruikers een volledig eigen online identiteit krijgen in een tijd van beschaving en transparantie. Deze aanpak blijkt minder rooskleurig te zijn wanneer persoonlijke gegevens in de verkeerde handen terechtkomen.
De film schreeuwt zijn symboliek gelukkig niet van de daken maar misschien blijft het juist daardoor wat vlak allemaal. Maar! The Circle maakt wel het gesprek los. Hoe gaan we in het heden om met privacy? Wat gooien we allemaal op Facebook? The Circle zorgt voor een leuke nazit waar je met vrienden kan discussiëren.
De vergelijking met 1984, Brave New World en andere dystopische verhalen is snel gemaakt. Helaas is de satire in The Circle nooit zo subtiel. Daarnaast heeft de film moeite om van punt A naar B te komen zonder het plot te forceren. Het leidt tot een zwak einde waarin de boodschap die de film tot dan toe uitdraagt verloren gaat.
Hanks redt zich wel: de rol als vriendelijk verpakt kwaad ligt hem goed. Maar ook zijn personage blijft dun. Uitgeholde filmpersonages die het belang van privacy demonstreren. Zo kan The Circle niet sprankelen.
Geslaagde boekverfilming over een multimediabedrijf dat ons leven en privacy beïnvloedt. Realistischer dan je denkt.
Zijn we op weg naar een digitale dictatuur? Eentje die we niet herkennen aan een schreeuwende dictator, maar aan cameratoezicht en een stortvloed aan persoonlijke informatie op sociale media?
De vragen waar het boek wél mee worstelt - wat doen we met al die data en informatie, wie controleert commerciële bedrijven als de politiek zich aan het bedrijfsleven uitlevert, en wat is de echte prijs van ons leven online voor onze vrijheid - krijgen daardoor in de filmversie veel te weinig ruimte.
De montage is een rommeltje. Interessante gesprekken worden te snel afgekapt, saaie sequenties gaan minutenlang door. Met Eamons personage wordt niets gedaan. Het voelt alsof essentiële stukken uit de opnamen zijn weggelaten omdat de makers geen idee hadden wat ze nou eigenlijk wilden vertellen.
Wow! Na zo'n 40 minuten The Circle - gebaseerd op het gelijknamige boek van Dave Eggers, heb je nog slechts één vraag: "Hoe hebben ze deze film zo om zeep geholpen?" En dan moet het ergste nog komen.