Home vertelt het verhaal van een groep tieners en de volwassenen die hen omringen. Beiden hebben het moeilijk om met elkaar te communiceren en elkaars leefwereld te begrijpen. In deze omgeving van twee worstelende generaties arriveert de zeventienjarige Kevin. Hij kan goed opschieten met zijn neef Sammy en leert via diens vriendengroep ook John kennen. John zit in een ondraaglijke thuissituatie en Kevin voelt de drang om zijn nieuwe vriend te helpen. Op een avond slaat het noodlot toe en dat zet elke relatie onder druk.
Home van Fien Troch is een film die moet bezinken. Verontrustend, indringend en fantastisch! Een film waarvan je weet dat 'ie goed is, maar pas na een dag van overdenkingen weet hoe geweldig eigenlijk.
In alledaagse, kleine situaties, legt Home grote, persoonlijke drama's bloot. Dit is een film die zijn eigenzinnigheid uit zijn herkenbaarheid haalt: een ongedwongen, maar onvermijdbare tragedie waarmee Fien Troch zichzelf overtreft.
Om rebellie te suggereren, strooit Troch iets te vaak met telefoonbeelden van jongeren die zich warmen aan het schijnsel van hun smartphone. En waarom is Kevin zo gewelddadig en gedraagt Johns moeder zich als een feeks? Het zijn vragen die we graag beantwoord zagen in dit pakkende, maar ook onevenwichtige en daardoor wat onbevredigende sociodrama.
Lof en pluimen zijn er ook nog voor de debuterende jongeren wiens naturel een bijkomende reden is dat Home doel treft. Al laat ook de professionele cast zich geenszins onbetuigd in deze karakterkroniek die zowel zalft als slaat.
Ziehier - we schrapen de keel - de beste Vlaamse film van de afgelopen twee jaar.
Met oog voor alledaagse details en het naturelle acteerwerk doet de film aan als een rijkgeschakeerde studie naar de belevingswereld van jongeren in de huidige tijd. Daarbij aanschurkend tegen een documentaire.
Fien Troch levert een kopstoot van een film af met Home, een aangrijpende jongerenkroniek over razende hormonen en botsende generaties.
Home is, hoewel misschien wat ongelukkig getiteld – er bestaan al zoveel films met die naam – een productie met internationaal potentieel, die het daarnaast ook lukt zijn Vlaams-zijn achter zich te laten. Hoe zeldzaam is dat?