De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terugvecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.
De calvinistische western zit vol met pittige scènes waarin vooral vrouwen het slachtoffer zijn. Zo speelt Carice van Houten de vrouw van de dominee die hem wanhopig probeert te weerhouden hun dochter te ontmaagden. De beste man denkt daar met de bijbel in de hand het recht op te hebben.
Wat Brimstone goed begrijpt is dat spanning in een thriller essentieel is. Continue dreiging met ondersteuning van de verzorgde soundtrack van Tom Holkenborg aka Junkie XL.
Brimstone is een kundig en precies vertelde horrorwestern, gemaakt met vaste auteurshand, vol grote gebaren in structuur en spel, waarmee Koolhoven geregeld de contouren van zijn film benadrukt.
Brimstone is een absoluut meesterwerk van de hand van Martin Koolhoven. Met zijn heftige thema’s en donkere toon is deze duistere western duidelijk niet weggelegd voor tere zieltjes.
Martin Koolhoven doet met Brimstone precies wat voor een thriller essentieel is. De dreiging die je voelt in de film is er namelijk continu, soms door kleine hints, soms door de muziek en soms door de scenes. Maar continu voel je de spanning.
Tussen de uitgerukte tongen, met stalen constructies gemuilkorfde vrouwen, lekkende hersens en opengereten ingewanden door maken we kennis met godsdienstige Nederlanders die de oceaan oversteken om in Amerika een nieuwe toekomst op te bouwen. Brimstone is meer dan een moderne variant van het westerngenre.
Een gedurfde rustige opbouw, grootse thema’s, een ongemakkelijke sfeer en een onderwerp waar velen zich niet aan durven te wagen. Gaat dat zien!
Wie op zoek gaat naar typische westernelementen zal ze zeker vinden. Weidse woestijnlandschappen, joviale hoeren en pistoolduellen zijn alle aanwezig, maar meer op de achtergrond dan verwacht. Koolhoven kent zijn westerns, maar citeert opvallend spaarzaam uit het genre. Het is hem niet om een hommage te doen, maar om het aanbrengen van een eigen draai.
Koolhoven heeft ontegenzeggelijk een epische film afgeleverd die uitblinkt in een overdonderd scenario, heel fraai camerawerk - een prachtige klassiek getinte score van Tom Holkenborg - en een uitmuntende cast waarin vooral Fanning en Pearce uitblinken.
Maar weet u: het doet deugd om eindelijk nog eens een film te zien die niet de uitgestippelde paden volgt, maar die blijk geeft van durf, van ambitie, van een 'dit is mijn film en u bent mee of u bent niet mee'-attitude.
De verteltechniek is afwijkend, maar functioneel; de klap van de ontknoping komt des te harder aan, helemaal omdat hij aansluit om de ronduit verbluffende proloog. Die is van een serene schoonheid en tevens brute wreedheid die de kijker op scherp zet voor 150 minuten van inktzwarte existentiële terreur. Je kunt de film ook verkopen als horror.
Brimstone is zware kost die je niet zozeer gaat kijken voor je plezier, hoe gek dat ook klinkt, want vrolijk kan je er niet van worden. Er gebeurt zoveel narigheid dat menigeen hierdoor afgeschrikt zou raken. Kun je hier wel tegen dan word je beloond met een zware, maar sterk geacteerde western vol met prachtig camerawerk en een ijzersterke soundtrack.
Ondanks de epische lengte van de film komt niet elk moment in de vertelling volledig tot zijn recht. Koolhoven zwicht soms te snel voor het meest spectaculaire, karikaturale beeld. Brimstone is een duistere, bloederige western met een niet mis te verstane feministische boodschap die absoluut niet teleurstelt.
Het zijn meteen de twee sleutelwoorden van Brimstone: gruwelijk en meedogenloos. In dit pikdonkere universum Jail is nergens plaats voor een lichte toon en Koolhoven laat geen kans onbenut om dat aan de kijker duidelijk te maken.
Dankzij camera, licht en geluid ruik je het hout van de huizen en voel je het gewicht van de metalen kuisheidsgordel die Carice van Houtens personage Anna om haar mond gehangen krijgt. Het maakt Brimstone rauw en realistisch en dat is precies wat dit verhaal nodig heeft.