Twee Amerikaanse scherpschutters zijn gelegerd in Irak. Op een dag wordt een van hen neergeschoten door een onzichtbare sluipschutter. De ander moet snel dekking zoeken om niet opgemerkt te worden door de schutter. Hij zit gevangen achter een muur waar hij niet achter vandaan kan komen zonder opgemerkt te worden. Via de radio begint hij te communiceren met de vijand.
The Wall is een nagelbijtend spannende thriller. Bij het kijken naar de film voel je de spanning en groeit je verbazing over de minimale middelen waarmee regisseur Liman heeft gewerkt. The Wall is meeslepend tot de allerlaatste seconden.
Knarsende tanden in op elkaar geklemde kaken. Druppels bloed in zand dat al rood doorlopen is. Die details, die ervaring, dat is waar The Wall uiteindelijk om draait.
Helaas is de film, ondanks de enorm korte speelduur, te langdradig. Het gehele middenstuk voelt alsof deze geen recht heeft van bestaan.
Doug Limans minimalistische oorlogsthriller The Wall had een fantastische kortfilm kunnen opleveren, maar voor een volledige langspeler komt hij munitie te kort.
Wat heb je nodig een film spannend te maken? Twee soldaten, één sniper en een muur. Meer niet. The Wall slaagt daar dan ook met vlag en wimpel in. Zelfs op de momenten dat hij voorspelbaar is, is hij nog spannend.
The Wall weet de gevolgen van de Amerikaanse inmenging in Irak terug te brengen tot drie personages en een flintertje woestijn. Je voelt de zandkorrels zelfs in de bioscoop tussen je kiezen knarsen.
Terwijl de film behoorlijk wat suspense en rauwe spanningsopbouw kent, zijn er evenwel fragmenten die op vlak van karakterprogressie en inhoud compleet aan hun doel voorbij schieten.
Er wordt te weinig over de mannen onthuld en hun strijd wordt grotendeels gebaseerd op aannames en het eigen invullingsvermogen. Het had allemaal prima in een uurtje gekund, maar de tachtig minuten die Liman zich permitteert zijn net iets te gortig.
Het einde laat een bittere nasmaak achter, maar Limans scherpe oog voor de 'nitty gritty' detail en gevoel voor sfeer maken The Wall voldoende onderhoudend.
The Wall schiet tekort als terugblik op de omstreden oorlog in Irak, maar biedt wel een spannende inzage op de frontsoldatenpraktijk.
Aan alles zie je dat The Great Wall een flinke duit heeft gekost. Maar ergens is vergeten dat je voor een goede film toch ook echt een verhaal nodig hebt.
Liman houdt gedurende 90 minuten - de perfecte lengte voor zo’n film - de boog strak gespannen en vermijdt sentimentele momenten die de focus van het duel zouden wegnemen.