Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog wordt een gewonde Yank opgesloten in een meisjesschool in het zuiden van de VS. De vrouwen vallen al snel voor zijn charmes. Er ontstaat echter een klimaat van haat en bedrog tussen de vrouwen onderling, en uiteindelijk ook tegen hem.
We schatten Coppola haar allereerste langspeelfilm The Virgin Suicides op dat vlak hoger in. Maar dat The Beguiled op cinematografisch vlak knappe beelden oplevert en garant staat voor degelijke acteerprestaties staat buiten kijf.
Deze nieuwe versie van Sofia Coppola is een uiterst fraaie drama-thriller. De aanwezigheid van een man brengt alle sluimerende frustraties en jaloezieën van de dames naar de oppervlakte.
Voor zinderende erotiek is Sofia Coppola's regie te afstandelijk. De acteurs zijn fantastisch, de scènes zijn beeldschoon gefilmd, maar toch ontbreekt er iets.
In grote lijnen volgt Sofia Coppola het verhaal van de originele film, maar het is geen slaafse herhalingsoefening geworden.
The Beguiled behoort aan de eindstreep immers niet tot Coppola’s beste werk. Soms volstaat het echter om genoegen te nemen met de knipogen in de marge.
Finaal mist The Beguiled dus overtuigingskracht en grondigheid en levert de bundeling van zoveel talenten niet het verwachte vuurwerk op, maar blijft er nog heel wat over om van te genieten.
Coppola laat veel interpretatie aan het publiek om de gedachten van de personages zelf in te vullen zonder al teveel gevoelige snaren te raken bij de kijker. De sensualiteit was tot slot ook ver zoek in onze ogen.
Coppola draaide haar film niet digitaal maar op celluloid en koos voor een kader van 1.66:1, waarbij links en rechts zwarte balken in beeld verschijnen. Deze "ouderwetse" kadrering heeft tevens een inhoudelijke functie: hij suggereert dat deze vrouwen gevangen zitten in hun omgeving.
Zoals te verwachten weet Coppola van wanten, ook al maakte ze het zichzelf een pak moeilijker dan Siegel destijds. In de versie uit 1971 heb je immers één enkele persoon als protagonist, in de remake is dat een groep van zeven vrouwen.