Taxichauffeur Magallanes vult zijn inkomsten aan met de bijverdienste als chauffeur van een oude man, die hij dagelijks op excursies neemt. Deze oude man was ooit een gevreesde kolonel in het Peruaanse leger, in de bloedige jaren tijdens de opstand van het Lichtend Pad (een guerrillabeweging). Magallanes was eens zijn ondergeschikte (als soldaat). Op een dag komt er een vrouw in Magallanes’ taxi. Celina herkent Magallanes niet, maar hij herkent haar: zij was ooit het seksspeeltje van de kolonel. Magallanes heeft een foto om dit te bewijzen en kan de foto gebruiken om de zoon van de kolonel te chanteren. Kan deze oude taxichauffeur zichzelf plotseling transformeren tot een afperser of is hij na al die jaren nog steeds verliefd op Celina?
De camera blijft altijd dicht op de huid van de acteurs. Dit benadrukt de beklemming die onder de oppervlakte aanwezig is, alleen maakt dit het na een tijdje wel eentonig om naar te kijken. Maar de mooie acteerrollen, sterke verhaal en soundtrack van de Argentijnse componist Federico Jusid weten je ondanks dit visuele minpuntje toch van begin tot eind mee te slepen.
In zijn regiedebuut Magallanes bouwt de Peruaanse acteur Salvador del Solar een vakkundige thriller rond de conflictrijke recente geschiedenis van zijn land.
Zoals vaker in Zuid-Amerikaanse films, speelt corruptie een grote rol. Hoewel dat in deze film ook is, is dat in deze film anders ingevuld dan in vergelijkbare films in het genre. Dat heeft grotendeels met het goed uitgedachte scenario te maken, waardoor de film altijd onvoorspelbaar blijft.
Het is mooi dat Del Solar, van huis uit acteur, het in zijn eerste film als regisseur aandurft een verhaal vol grijstinten te vertellen. Knap ook, hoe dat totaal niet ten koste gaat van de spanning: of je nu op de hand van Magallanes blijft of niet, zijn poging tot afpersing levert fraaie, enerverende scènes op.
Magallanes is de debuut film voor Salvador del Solar, en hiermee bouwt hij een film om een verhaal dat kan terugverwijzen naar de geschiedenis van het land. Als je van buitenlandse films houdt is dit misschien wel een leuke film voor jou.
Magallanes is een mooie doch indrukwekkende film en het is moeilijk te bevatten dat het verhaal op waargebeurde feiten is gebaseerd. Magallanes is dan ook een aanrader voor eenieder die een goed en spannend politiek drama kan waarderen.
Met een uitstekend scenario en fraai camerawerk houdt Magallanes je op het puntje van je stoel. Net als je gaat denken dat de makers hun plot naar Amerikaans voorbeeld al te zeer stroomlijnen, toveren ze de ene narratieve verrassing na de andere uit hun hoed.
Yes, wat een ontzettend goed gemaakte film is dit. Initieel was ik al onder de indruk, maar dit is zo’n film die steeds beter lijkt te worden, hoe meer ik erover schrijf.
Del Solar heeft voldoende aan het volwassen acteerwerk van een sterke cast om de tussen de regels door vrijgegeven details en de betekenis ervan naar de kijker te communiceren.
Door een goed afwisselend tempo, een interessant verhaal en een urgente moraal blijft Magallanes constant interessant. Uiteindelijk is het een heldere en intrigerende film, die grote thema’s aanwijst en dat verstopt in het jasje van een spannende thriller.
Taxichauffeur Magallanes verandert langzaam in de soldaat die hij ooit was. Het wat kluchtige plot krijgt zijn volle gewicht pas als Celina, tegenwoordig kapster, zijn baard afscheert.
Zonder de bloederige politiek-historische bedding zou Magallanes een knappe Hollywoodfilm kunnen zijn. Nu beneemt hij je regelmatig de adem.
Voortreffelijke combinatie van sociaal-politiek drama en afpersingsthriller, waarin de Mexicaanse acteur Damián Alcázar schittert als het ambigue titelpersonage.